דף הבית » חדרי רפאל

חדרי רפאל

חדרי רפאל (Stanze di Raffaello) הם 4 חדרים בתוך מוזיאוני הוותיקן. כל הציורים בארבעת החדרים צוירו על ידי אמן הרנסנס המפורסם, רפאל ותלמידיו. יחד עם ציורי הקיר של מיכלאנג'לו בקפלה הסיסטינית הם מייצגים את ציורי הקיר החשובים ביותר של תקופת הרנסנס הגבוה (1490-1520).

פרסקו באולם קונסטנטינוס שמציג את ניצחון הנצרות על האלילים
פרסקו באולם קונסטנטינוס שמציג את ניצחון הנצרות על האלילים

הציורים צויירו במקור בחדרי דירותיו של האפיפיור יוליוס השני. רפאל הוזמן על ידי האפיפיור לשפר את עיצוב החדרים שלו בשנת 1508 וכל חדר צוייר והוצגו בו נושאים ייחודיים. רצף החדרים מתחיל בחדר קונסטנטינוס שהוא לא ממש חדר אלא אולם.

אולם קונסטנטינוס

באולם זה מתארים הקירות וציורי הקיר 4 פרקים בחייו של הקיסר קונסטנטינוס. בתקופת שלטונו שינה קונסטנטינוס את מהלך ההיסטוריה בסדרת רפורמות מרחיקות לכת. העיקרית שבהן הייתה אימוץ של הנצרות לדת הרשמית של האימפריה הרומית ולכן דמותו הפכה לחשובה מאוד לנצרות.

הציורים כוללים את חזון הצלב, קרב קונסטנטינוס נגד מקסנטיוס, ההטבלה של קונסטנטינוס לנצרות והטמעת הנצרות כדת של המדינה. בפרסקו הזה כורע הקיסר קונסטנטינוס לפני האפיפיור סילבסטר ומציע לו את העיר רומא. תקרת החדר מציגה את ניצחון הדת הנוצרית על האלילים והמנהגים הפגאניים. את קישוט האולם משלימות דמויות של אפיפיורים שונים ומצדדיו דמויות אלגוריות שונות.

החדר של הליודורוס

החדר השני הוא חדר הליודורוס. החדר הזה עוסק בנושאים פוליטיים שונים שמראים שהכנסייה היתה מוגנת על ידי השגחה עליונה. אחד הציורים (המיסה של בולסנה) מציג אירוע שהתרחש בשנת 1263 ליד העיר האיטלקית אורבייטו. בולסנה שערך את המיסה הטיל ספק בקיומו של האל ואז חווה התגלות על ידי האלוהים.

הכהן הגדול מתפלל בבית המקדש עת הליודורדוס מגורש משם
הכהן הגדול מתפלל בבית המקדש עת הליודורדוס מגורש משם

באותו חדר, מצוייר שחרור פטרוס הקדוש בו האפיפיור הראשון ניצל מהכלא על ידי מלאך. הניגוד של הצבעים כהה-מואר הופך אותו לפרסקו עם יופי קיצוני.

המפגש של האפיפיור ליאו הגדול עם אטילה מציג את הופעתם של פטרוס הקדוש ופולוס הקדוש חמושים בחרבות. יצירה זו הושלמה לאחר מותו של יוליוס השני. היצירה גירוש הליודורוס מבית המקדש ממחישה פרק תנכ"י בו גורש הליודורוס שניסה להחרים אוצר שנשמר בבית המקדש הירושלים על ידי פרש ושני מלאכים כנראה…

חדר הסגנטורה – חדר החתימה

החדר השלישי הוא חדר הסגנטורה. הוא מכיל את ציורי הקיר המפורסמים ביותר של רפאל. עבודותיו בחדר זה מסמלות את תחילת תקופת הרנסנס הגבוה. הנושאים בחדר זה מתמקדים בהעברת מושגים כמו אמת, טוב ויופי.

הנושא הראשון, המחלוקת על הדבר הקדוש ביותר, תואם לתיאולוגיה (כפי שהיא מונצחת על הקיר ממול לציור המפורסם "אסכולת אתונה") ולניצחונה על כל הטיעונים נגדה.

מקטע קטן מתוך הציור הענק - אסכולת אתונה
מקטע קטן מתוך הציור הענק – אסכולת אתונה

הנושא השני, אסכולת אתונה, מציג את הפילוסופים המפורסמים ביותר של ימי קדם דנים יחד כפי שנתפשו בתקופת הרנסאנס. כאן, המושגים של אמת וידע רציונליים באים לידי ביטוי באמצעות תנועות הפילוסופים שנמשכות לאורך הציור כולו.

סגולות הקרדינל, התיאולוגיות והחוק, הנושא השלישי, ממחיש את סגולות האמונה, התקווה והצדקה. הוא הוזמן על ידי האפיפיור יוליוס השני. פרנסוס, הנושא האחרון, מתאר את אפולו והמוזות על הר פרנסוס. אפולו מנגן על קיטרה מוקף במשוררים עתיקים ומודרניים כמו הומרוס, דנטה וסַאפְּפוֹ.

חדר האש בבורגו

החדר האחרון מציג חלק מהמסעות הפוליטיים של האפיפיור ליאו השלישי והאפיפיור ליאו הרביעי אך הכוונה האמיתית כאן הייתה להראות את שאיפותיו של האפיפיור ליאו העשירי.

מקטע קטן מתוך הציור הענק - אש בבורגו
מקטע קטן מתוך הציור הענק – אש בבורגו

הנושא הראשון של החדר הזה הוא הכתרתו של קרל הגדול לקיסר רומא. הנושא השני הוא הצדקה של ליאו השלישי. אש בבורגו הוא הנושא השלישי והוא מספר את סיפורה של שריפה שפרצה בשכונה מול בזיליקת פטרוס הקדוש וכובתה בנס על ידי האפיפיור ליאו הרביעי.

הנושא האחרון של החדר הזה נקרא קרב אוסטיה ומראה את ניצחונו של האפיפיור ליאו הרביעי וצבאותיו בשנת 846 על הסרסנים.

איך לבקר בחדרי רפאל?

אם תרצו לבקר בחדרי רפאל, כדאי להיכנס תחילה למוזיאוני הוותיקן. למעשה, חדרי רפאל הם חלק מהמוזיאונים של האפיפיור.

Powered by GetYourGuide

סיור וירטואלי בחדרים

כדי להתרשם מהיופי של הציורים בחדרים אפשר להיכנס ליוטיוב. יש שם המון סרטונים עם הדרכה והסברים מעולים. הביקור בחדרים אחרי שמבינים את הנושאים השונים ולומדים קצת על אמנות הפרסקו של אותה תקופה שונה לאין ערוך מאשר אם מגיעים בלי לימוד מוקדם.

בקישור הבא יש אפשרות לסייר באופן וירטואלי בחדרים. הנה הוא לנוחיותכם.

מתי הכי מומלץ לבקר בחדרי רפאל?

חדרי רפאל בפרט ומוזיאוני הוותיקן בכלל עמוסים כל הזמן אבל באופן כללי יותר ניתן לומר שבימי שלישי וחמישי רגוע יותר כאן. גם ימי רביעי בבוקר פחות עמוס באופן יחסי. אחרי הצהריים פחות עמוס מאשר בבקרים.

פורסם ב:

Scroll to Top
דילוג לתוכן